onsdag, januari 10, 2007

Årets bästa tv-serie heter DEXTER


I natt blev jag klar med den. Tv-serien som greppade mig kring de ädlare delarna och vägrade släppa taget på 12 avsnitt.

Jag har de senaste åren blivit mer och mer bortskämd med högkvalitativ amerikansk tv-drama. Trenden som började med Sopranos och The West Wing (Vita Huset) håller i sig och blir bara starkare och starkare.
Tv-serier som House, Deadwood, Battlestar Galactica, Rome, Huff, The Shield, Studio 60 at Sunset Strip, Lost, Prison Break, 24, Heroes, The Wire och många, många fler har mer och mer gjort filmfabriken i Hollywood till en statist inom den förinspelade dramatiken.

Och mitt i denna stenhårda konkurrens kliver en massmördare till kriminaltekniker från Miami fram och ”äger” som det heter på modern svenska.

Tv-serien heter DEXTER och börjar på Canal + imorgon, och den är precis så bra som hypen kommer vilja göra gällande.

Som tittare får man möta Dexter Morgan, som inte känner några känslor. Han mår dock bra när kan får mörda, så det har blivit några mord genom åren. Dock mördar Dexter alltid i enlighet med den kod som hans fosterfar satte upp. Dexter mördar bara andra mördare, helst sådana som den ”vanliga” rättvisan har lyckats fånga.

Först och främst är detta en resa in i den skadade själen hos en i grunden oändligt tragisk person som samtidigt är stark.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Dexter, men för att minimera risken för att jag börja förstöra genom att säga för mycket avslutar jag med att återupprepa:

Dexter är en fantastiskt bra tv-serie. Se den när du kommer åt!

Inga kommentarer: