fredag, februari 16, 2007

Var håller du hus nu Filippa Reinfeldt?

Barnakuterna knäar. Det blir ett omedelbart stopp för all icke akut medicinsk och kirurgisk vård för barn upp till 15 år vid Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Skälet är enligt Peter Graf, överläkare och chef för Barndivisionen på Karolinska följande när han intervjuas av DN:

– Vi har fått ett stort inflöde av små barn med luftvägsinfektioner och diarréer vilket också drabbar personalen.

Detta i kombination med bemanningsproblem på några avdelningar gör att antalet vårdplatser inte räcker till.

Det är inte min sak att överpröva detta beslut. Jag har varken kompetensen eller tillräckligt med fakta för att kunna bedöma det.

Däremot kan jag som skattebetalare och politiker ställa krav på landstinget att den skall säkerställa att vården i allmänhet och barnsjukvården i synnerhet pallar för trycket. Min egen och mina bekantas erfarenheter av barn sjukvården, och då särskilt akutsjukvården, är densamma.

Personalen är underbar, kompetent men ofta stressad och väntetiden är som regel riktigt löjligt lång.

Stressade, trötta läkare som möter irriterade, trötta föräldrar till uttråkade, otåliga barn låter knappast som en höjdarkombination.

2006 hade landstinget i Stockholm intäkter på 57 miljarder kronor inom de intäkterna kan man ju lått få för sig att en fungerande barnakutsjukvård skall kunna rymmas!?

Och var finns ansvarigt landstingsråd när barnakutens situation börjar bli akut? (förlåt, kunde inte låta bli).

Har Filippa inte tid med sitt jobb för att hon skall hinna fotas till nästa damtidningsomslag?

Vad sägs om att få se Filippa i sin yrkesroll för en gångs skull!?

Jag kräver besked på vad landstinget konkret kommer att göra för att förbättra och kvalitetssäkra barnsjukvården, och då främst barnakutsjukvården, i Stockholm.

Gärna redan idag.

Inga kommentarer: