torsdag, juni 01, 2006

Ett år utan rökare på krogen.

Idag är det ett år sedan rökning på krogen blev förbjuden. Resultatet kan bara sammanfattas med ett ord: SUCCÉ!

Krogarna redovisar generellt högre eller samma omsättning som före förbudet och hälsan hos krogpersonalen har förbättrats. Nu när uteserveringarna blommar upp i stadsmiljön igen är det ju dessutom möjligt att dricka och röka på samma gång.

Jag tycker att det är rätt att jaga rökare. Har egna erfarenheter av tobaksmissbruk och har inga problem att rätta mig efter en ickerökande majoritet.

Jag glömmer aldrig en formulering i ett DN-repotage för en 10 år sedan i en artikel om tobak. (Fritt ur minnet) "Hade tobak och nikotin lanserats idag hade det klassats som tunga droger i klass med kokain och crack". I samma artikel beskrevs nikotin som den "perfekta drogen" med sin förmåga att både pigga upp och lugna ned rökaren/snusaren.

All fakta talar för att rökning dödar. Att vi nu har fått bort denna död från krogen är bara bra. Alla förbud är inte av ondo, men just detta har jag svårt att invända emot.

Eller som Mats Hulth, stor rökförbudsmotståndare i egenskap av vd för Sveriges Hotell- och restaurangföretagare för ett år sedan säger i Aftonbladet idag : "Jag hade fel. Men i det här fallet är det faktiskt väldigt kul att jag hade fel"

Inga kommentarer: