Välkommen till mina betraktelser. Inte alltid politiskt korrekt. Inte alltid politiskt. Men alltid från hjärtat.
torsdag, november 20, 2008
IPRED – Den siste samurajen.
Jag är Ipred den intelligenta värktabletten…
Nej, just det. Ipren var den intelligenta värktabletten. Ipred är ett lagförslag som inte är särskilt intelligent.
Frågan kring upphovsrätt och fildelning har stötts och blötts av bloggare långt mer insatta och engagerade än vad jag är. Jag måste dock göra ett försök att sammanfatta mina tankar kring detta.
Jag har nu gått många år i Livets Universitet och jag har bland annat lärt mig följande:
Den som inte accepterar och anpassar sig till förändring blir frånåkt, bortglömd och bitter (eller död).
Filmen DEN SISTE SAMURAJEN är en fin film. Trots att scientologen Tom Cruise är med i den. Den handlar kortfattat om hur den ädle samurajen vägrar ändra på sig när motståndarna kommer med nya gevär, kanoner och kulsprutor. Samurajen dör. Ädelt. Med stoltheten i behåll. Men han dör.
Historien är full av exempel på personer och företeelser som kämpade mot förändring. Alla förlorade. Kavalleriet mot stridsvagnen. Segelfartyget mot ångfartyget. Personsökaren mot mobiltelefonen. Den svenska TK industrin mot den portugisiska. Lanthandeln mot Stormarknaden. Naturfolken mot de västerländska erövrarna. Det handlar inte nödvändigtvis om rätt eller fel. Det är inte en moralisk fråga (kanske borde vara, men är det inte). Det är en okuvlig del av mänskligt beteende. Ny teknik slår gammal. Nya distributionsformer slår gamla.
Internet, och framförallt den ökade bandbredden, har för alltid förändrat villkoren för distribution av film, musik och programvara. Den som vill kan idag, både legalt och illegalt, hitta det mesta i form av digital underhållning och nytta på nätet.
Jag noterar också att det illegala utbudet är större och fräschare en det legala utbudet. Detta är givetvis fel och bör rättas till snarast.
De branscher som försörjer sig på film, musik och programvara måste tänka nytt och större. Några är redan där. Andra verkar inte förstå vad jag pratar om.
Med hjälp av reklam, produktplacering, kringförsäljning, exklusiva utgåvor och nära samarbeten med mobil- och internetoperatörer finns det nya affärsmodeller att jobba med.
Självklart måste upphovsmän och kvinnor får ersättning för sina verk. Det är inte det jag vänder mig mot.
Jag vill att det skall vara billigt och enkelt att lagligt få ta del av musik, film och tv. Spotify är redan där. Joost och andra en god bit på väg, men så länge som BBC endast låter britter se på TOPGEAR gratis på deras hemsida återstår det bara ett alternativ kvar för de som absolut vill se programmen när de är ”färska”. Det illegala alternativet.
Viacom, med bland annat Comedy Central, har redan ”sett ljuset”. Genom att dagen efter programmen sänts i TV lägga ut hela avsnitt av The Daily Show och The Colbert Report som streamade filmer på sin hemsida minskar de den illegala nedladdningen av programmen och kan tjäna pengar på presentatörsskap och fyra reklamspotar i showen. De når en större publik och kan, förhoppningsvis, tjäna ännu mera pengar.
Att via jakt på fildelare – stora som små – som Ipred-lagen ger verktyg till försöka stoppa denna utveckling är fel och förgäves.
Simma med utvecklingsströmmen – inte mot den.
Det vore mer intelligent!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar