lördag, september 16, 2006

Därför skall du rösta på centerpartiet på söndag.

Inspirerad av socialdemokraten Johan Sjölander kommer här min förklaring till varför jag kommer att rösta som jag kommer imorgon.

Detta blev ett väldigt långt inlägg. Läs det bara om du finner nöje i det.

Den korta förklaringen är nämligen att...

- Centerpartiet kommer att förändra och förbättra vårt land.

- Socialdemokraterna har slut på idéer och har misslyckats ta ”nästa steg”.

- Persson behöver bytas ut!

Nåväl, här är då den långa förklaringen:

Mitt aktiva politiska engagemang är nyväckt, men mitt politiska engagemang är medfött. Båda mina föräldrar var politiskt aktiva under min uppväxt.

Mitt första politiska medlemskap var i SSU. Det var en förutsättning för att jag skulle få börja sända på fritidsgårdens närradiostation i Helsingborg. Jag betalade aldrig någon medlemsavgift och skrev aldrig på någon ansökan. Värdet för SSU var då (som tills nyligen) sannolikt möjligheten att få aktivitetsstöd för alla medlemmar man påstod sig ha.

Det tog för övrigt över ett år att bli avskriven som medlem i SSU. Först efter jag med brev skrivet på Centerns brevpapper förklarade att jag var ordförande i CUF i Helsingborg och avsåg att gå till pressen om de inte avförde mig från deras rullor släppte ”rörelsen” taget om mig. Det var då min femte begäran om att bli avförd ur registren.

Nåväl, ordförande i CUF i Helsingborg!? Jag var politiskt aktiv med andra ord? Nej, inte riktigt; genom mitt ordförandeskap (vi var väl 5-6 aktiva medlemmar) hade jag kontroll över Radio CRS (CUFs Radio Service) och det var detta som lockade mig till politiken då. Radion.

Nu när radio sedan länge är mitt yrke så kan jag ibland stillsamt skicka en tacksamhetens tanke till ”gamla” Helsingborgscentern som lät oss "radionördar" hållas.

Jag har tidigare angett mina barn som mitt främsta skäl att ge mig in i politiken. Detta är förvisso i allra högsta grad sant. Men det är inte hela sanningen.

Jag gillar debatten. Jag gillar visioner. Jag gillar hantverket inom politiken. Att övertyga, kompromissa och besluta. Att sakta men säkert påverka och förändra. Detta lockar mig till politiken, fast jag är väl medveten om de dolda maktstrukturerna, trögheten och byråkratin.

När jag bestämde mig för att aktivera mig i politiken igen var det inte självklart att det skulle bli Centerpartiet. Jag hade historiskt röstat både på m, kd, c och s i Riksdagsvalet. I den ordningen dessutom.

Att jag i förra valet valde bort de borgerliga var en följd av att jag inte hade uppskattat regeringen Bildts tid vid makten. När sedan centern under ”smygsossen” Olof Johansson hade blivit ett stödparti åt sossarna kunde jag ju lika gärna rösta på sossarna direkt. Stabilitet var det jag sökte då.

Jag har alltid uppfattat mig själv som en typisk mittenväljare. Varken mörkblå eller blodröd. I teorin skulle alltså partiet i den politiska ”centern” vara partiet för mig. Det var det eller att bli en ”högersosse” som var alternativen.

Det som fick mig att bestämma mig för centerpartiet och alliansen var helt enkelt verkligheten.

Den stabilitet som jag hade sökt infann sig nämligen också. Men inte som jag hade tänkt mig. Bristerna inom skola, vård och omsorg samt inom rättsväsendet och kriminalvården har stabiliserats. Arbetslösheten och utanförskapet döljs med hjälp av propagandaknep där negativa ord byts mot positiva eller neutrala. Detta är socialdemokraternas Sverige.

Samtidigt som detta hade gått upp för mig noterade jag att centerpartiet hade hittat kärnan i sin politiska identitet och klarat av att omsätta det till 2000-talet.

Den småskaliga (småföretagaren) bonden med en önskan att få rå sig själv och en önskan att värna miljön och naturen hade moderniserats till en småföretagare som även han/hon ville rå om sig själv och leva i ett land där staten litade på att du var kapabel att fatta de flesta besluten som rörde ditt liv själv, samtidigt som miljöfrågorna var för viktiga för att lämnas helt till (varning för fördomar) skäggiga farbröder med gamla amazonbilar som röstade på miljöpartiet de gröna.

Centerpartiet hade helt enkelt blivit ett tydligt, modernt, miljömedvetet och framåtskridande socialliberalt parti helt i min smak.

Därför kommer jag att rösta på centerpartiet imorgon.

För Sverige behöver en nu regering på söndag och den regeringen behöver ett starkt centerparti som kan värna den lilla människan och vår miljö.

Jag hoppas du håller med och röstar som jag!

Inga kommentarer: